Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

15 marca- Światowy Dzień Konsumenta

Tylko co drugi konsument w Polsce zna swoje prawa konsumenckie. Tylko 41% konsumentów wie, że ma prawo do bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru, a 56% konsumentów słyszało o możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Na braku wiedzy potencjalnych klientów korzystają przeważnie nieucziwi sprzedawcy, którzy coraz częściej sięgają do nieuczciwych praktyk.
Kliknij aby odtworzyć
Drogi użytkowniku! Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.
Podziel się
Oceń

15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. W tym roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w tym dniu szczególnie przypomina o konieczności ochrony praw seniorów.

Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest od 1983 roku. Upamiętnia przemówienie amerykańskiego prezydenta Johna Kennedy'ego z 1962 roku. Wówczas sformułował on cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. W Polsce święto to jest obchodzone oficjalnie od 2000 roku.

Jak wynika z ostatnich badań Komisji Europejskiej, Polska i inne kraje Unii Europejskiej mierzą się z problemami osób szczególnie narażonych. Polska mieści się na środku peletonu, znacznie gorzej wypadliśmy jednak w ogólnym zestawieniu poziomu ochrony konsumenta. Zajmujemy ostatnie pozycje.  

Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów najbardziej narażeni na nieuczciwe praktyki są osoby starsze. Według raportu Komisji Europejskiej na podatność konsumencką wpływ mają także cechy indywidualne konsumenta, takie jak:

  • Słabe wykształcenie
  • Wiek – dzieci i osoby starsze
  • Brak biegłej znajomości języka państwa w którym przebywają
  • Zamieszkanie w regionach o niskiej gęstości zaludnienia
  • Trudna sytuacja finansowa
  • Choroby przewlekłe lub niepełnosprawność
  • Nieumiejętność korzystania z Internetu
  • Łatwowierność, impulsywność, osoby o słabo rozwiniętych zdolnościach matematycznych

Konsumenci regularnie mają do czynienia z nieuczciwymi praktykami. 41% konsumentów doświadczyło uciążliwych kontaktów telefonicznych lub mailowych w celu sprzedaży produktu, 30% konsumentów spotkało się z reklamami wprowadzającymi w błąd, 26% doświadczyło otrzymania produktu bezpłatnego, który wiązał się w konsekwencji z płatnościami.

Konsumenci mają ograniczoną wiedzę na temat swoich praw. Tylko 41% konsumentów wie, że ma prawo do bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru, 56% konsumentów słyszało o możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość. 

 


Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. LOKALNA GRUPA MEDIOWA z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim, os. Słoneczne 14 jest administratorem Twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama