15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. W tym roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w tym dniu szczególnie przypomina o konieczności ochrony praw seniorów.
Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest od 1983 roku. Upamiętnia przemówienie amerykańskiego prezydenta Johna Kennedy'ego z 1962 roku. Wówczas sformułował on cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji. W Polsce święto to jest obchodzone oficjalnie od 2000 roku.
Jak wynika z ostatnich badań Komisji Europejskiej, Polska i inne kraje Unii Europejskiej mierzą się z problemami osób szczególnie narażonych. Polska mieści się na środku peletonu, znacznie gorzej wypadliśmy jednak w ogólnym zestawieniu poziomu ochrony konsumenta. Zajmujemy ostatnie pozycje.
Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów najbardziej narażeni na nieuczciwe praktyki są osoby starsze. Według raportu Komisji Europejskiej na podatność konsumencką wpływ mają także cechy indywidualne konsumenta, takie jak:
- Słabe wykształcenie
- Wiek – dzieci i osoby starsze
- Brak biegłej znajomości języka państwa w którym przebywają
- Zamieszkanie w regionach o niskiej gęstości zaludnienia
- Trudna sytuacja finansowa
- Choroby przewlekłe lub niepełnosprawność
- Nieumiejętność korzystania z Internetu
- Łatwowierność, impulsywność, osoby o słabo rozwiniętych zdolnościach matematycznych
Konsumenci regularnie mają do czynienia z nieuczciwymi praktykami. 41% konsumentów doświadczyło uciążliwych kontaktów telefonicznych lub mailowych w celu sprzedaży produktu, 30% konsumentów spotkało się z reklamami wprowadzającymi w błąd, 26% doświadczyło otrzymania produktu bezpłatnego, który wiązał się w konsekwencji z płatnościami.
Konsumenci mają ograniczoną wiedzę na temat swoich praw. Tylko 41% konsumentów wie, że ma prawo do bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru, 56% konsumentów słyszało o możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość.
Napisz komentarz
Komentarze