Niemal każdego dnia do jednostek Policji w całym kraju zgłaszają się osoby, które otrzymały sms-y, e-maile lub wiadomości tekstowe na komunikatorach internetowych z podejrzanym linkiem. Po kliknięciu w niego wyświetlają się strony łudząco podobne do stron bankowych lub stron z płatnościami elektronicznymi. Logowanie powoduje, że przestępcy przejmują nasze dane i w ten sposób uzyskają dostęp do konta bankowego. Natychmiast logują się na nasze konto i dokonują przelewów, kradnąc nasze oszczędności.
W miniony piątek tj. 5 lipca br. do ostrowieckiej komendy zgłosiła się 48-letnia mieszkanka Ostrowca Świętokrzyskiego. Kobieta poinformowała stróżów prawa, że jakiś czas temu na jednym z portali ogłoszeniowych wystawiła do sprzedaży łyżworolki za kwotę 160 złotych. Kolejno sprzedającą otrzymała wiadomość „sms” wraz z linkiem i informacją, że transakcja została zakończona. Po jego kliknięciu została przekierowana na stronę swojego banku. Następnie z 48-latką skontaktował się mężczyzna podający się za pracownika banku, który poinformował ją, że w związku z tym, że w ostatnim czasie doszło do wielu oszustw będzie ją instruował co ma dokładnie robić, aby nie paść ofiarą cyberoszustów. Niczego nie podejrzewająca ostrowczanka postępowała zgodnie z otrzymanymi od fałszywego pracownika banku wskazówkami, przekazując mu kody Blik. Jak się okazało kobieta w wyniku tego przestępstwa utraciła pieniądze w kwocie 12 000 złotych
czytamy na stronie Komendy Powiatowej Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Policja przestrzega aby nie otwierać wiadomości i załączników otrzymanych e-mailem od nieznanych nam nadawców, nie otwieramy żadnych linków załączonych do wiadomości pochodzących z nieznanego źródła, nie zapisujemy loginu, ani haseł dostępu w plikach tekstowych – takie pliki mogą zostać przechwycone przez programy i aplikacje szpiegujące.
Pamiętajmy aby nigdy nie przesyłamy naszych haseł i loginów w wiadomościach tekstowych czy mailowych nawet do naszych bliskich, nie podajemy też w wiadomościach czy w rozmowie przez telefon naszych haseł i loginów – pracownicy banku nie będą o to prosić, z takimi żądaniami piszą i dzwonią zawsze oszuści podszywający się pod pracowników banku.
Warto także zadbać o programy antywirusowe i chroniące przed hakerskim oprogramowaniem.
Napisz komentarz
Komentarze