W przypadku stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe, utworzonych przed 17 listopada 2023 r., pracodawcy mają sześć miesięcy czyli do 17 maja na dostosowanie się do minimalnych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii określonych w rozporządzeniu.
Zmiany bardzo istotne, bo wreszcie doczekaliśmy się regulacji dotyczącej stanowisk wyposażonych w laptopy. Ten sprzęt dziś bardzo popularny wykorzystywany nie tylko w urzędach ale i w firmach prywatnych
-mówi Urszula Langer, Państwowa Inspekcja Pracy w Kielcach
Zmiany dotyczą również obowiązku zapewnienia okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok. Dotychczasowe przepisy bezpośrednio wskazywały na obowiązek zakupienia jedynie okularów korekcyjnych. Nowe rozporządzenie dodaje dodatkową opcję w zakresie korekcji wzroku poprzez korzystanie ze szkieł kontaktowych.
Nowością, którą wprowadzają zaktualizowane przepisy, jest konieczność zapewnienia osobom pracującym na laptopach dodatkowego monitora stacjonarnego lub podstawki pod laptop, która umożliwia takie podniesienie ekranu, aby jego górna krawędź znajdowała się na poziomie oczu, a także dodatkowej klawiatury i myszy. Celem wprowadzenia tego przepisu jest profilaktyka chorób układu szkieletowo-mięśniowego oraz chorób oczu wynikających z nieprawidłowego usytuowania ekranu monitora.
Napisz komentarz
Komentarze