W niedzielę, 16 grudnia, w Pałacu Wielopolskich odbędzie się otwarcie dwóch wystaw: "Bóg się rodzi, moc truchleje... Święta Bożego Narodzenia w niewoli niemieckiej i radzieckiej podczas II wojny światowej" oraz "Miniatury tkackie - przedmioty sztuki".
Miniatury tkackie - przedmioty sztuki
Współczesna miniatura tkacka zawdzięcza swój początek ogromnemu sukcesowi awangardowej tkaniny lat 60. ubiegłego stulecia. Był on udziałem polskich artystów-tkaczy,którzy dokładnie pół wieku temu, w 1962 roku, pojawili się na I Międzynarodowym Biennale Tapiserii w Lozannie. Ich dokonania krytyka europejska określiła terminem - "polska szkoła tkaniny".
Zainteresowanie miniaturowym formatem nadeszło dekadę później. Artyści, zachęceni rezultatami osiągniętymi w dziełach monumentalnych, stanęli przed problemem wypływającym z odmiennej skali. To format skracający dystans w dialogu pomiędzy twórcą a widzem. Zwięzłość znaku, większa sugestywność, silniejszy refleks indywidualnej kreacji są dlań cechami charakterystycznymi.
W miniaturach tkackich, obok tradycyjnych materiałów: wełny, bawełny, lnu, jedwabiu, sizalu, włókien sztucznych, syntetycznych i ich pochodnych, z czasem wprowadzone zostały zaskakujące innowacje. Zaczęto używać: papier, słomę, pióra oraz żelazo, aluminium, miedź, szkło, masy plastyczne, cement, a także gotowe artefakty. Powstają miniatury tkane, plecione, wykonane w dzianinie lub koronce, zszywane, klejone, zestawiane z kilku odrębnych elementów, płaskie i trójwymiarowe, lekkie i solidne, zamknięte i umożliwiające penetrację wnętrza struktury czy konstrukcji. W tych niewielkich wizualnych dziełach spotkamy przedstawienia czysto formalne, estetyzujące, o dominującym akcencie dekoracyjnym. Są też prace zawierające wyrazistą symbolikę, bądź krótki przekaz, poddający się interpretacji metaforycznej.
Z kolekcji Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi prezentujemy na wystawie blisko setkę prac, z najstarszymi: oranżowym "Rudym kotkiem" (1976 r.) - miniaturą Hanny Jung, umiejętnie eksponującej urodę tekstylnego włókna oraz ironiczną "Conversation" (1977/78) Stefana Popławskiego, z gobelinowym przetworzeniem fotograficznego kadru z podwójnym portretem przywódców: E. Gierka i J. Cartera.
Zainteresowanie współczesną miniaturą tkacką nie słabnie. Wręcz przeciwnie, przeglądy mini-tkanin, zapoczątkowane międzynarodowymi wystawami: Biennale Miniatury w Londynie (1974) i Biennale Miniatur Tkackich w węgierskim Szombathely (1976) cieszą się rosnącą popularnością. I choć londyńskiego pokazu już nie ma, na jego miejsce pojawiło się kilkanaście innych, ostatnie w XXI wieku.
Ostrowiecka edycja wystawy towarzyszy XIV Międzynarodowemu Triennale Tkaniny ŁÓDŹ 2013.
Otwarcie wystawy - 16 grudnia, godz. 16.00
Pałac Wielopolskich
ul. Świętokrzyska 37.
Wystawa potrwa do lutego 2013 r.
"Bóg się rodzi, moc truchleje… Święta Bożego Narodzenia w niewoli niemieckiej
i radzieckiej podczas II wojny światowej"
Wystawa jest poświęcona świętom niezwykle ważnym w kręgu kultury chrześcijańskiej. Ich rodzinny charakter powodował, że w obozach jenieckich był to czas trudny, pełen tęsknoty, wspomnień, wzruszeń i oczekiwań. Ekspozycja pokazuje, w jaki sposób, niezależnie od warunków, jeńcy wojenni, głównie polscy, starali się go przeżyć.
Na wystawie zaprezentowano autentyczne pamiątki, bądź ich kopie. Zobaczymy więc oryginalne listy i dokumenty, a także ręcznie wykonywane przez jeńców karty świąteczne. Do aranżacji wystawy użyto zrekonstruowanych elementów wyposażenia baraków jenieckich, w tym między innymi taboretów obozowych, stołów, manierek i kubków. Całość dopełni żywa choinka ozdobiona przedwojennymi dekoracjami oraz stół wigilijny.
Otwarcie wystawy - 16 grudnia, godz. 16.00
Pałac Wielopolskich
ul. Świętokrzyska 37
Wystawa potrwa do lutego 2013 r.
Napisz komentarz
Komentarze