Dzięki SI artyści mają teraz dostęp do narzędzi, które pozwalają na tworzenie zupełnie nowych form sztuki. Algorytmy generatywne, takie jak GAN (Generative Adversarial Networks), mogą tworzyć obrazy, muzykę, a nawet teksty literackie, które są niemal nieodróżnialne od dzieł stworzonych przez człowieka. Przykładem może być "The Next Rembrandt", projekt, w którym SI stworzyła nowy obraz w stylu Rembrandta, analizując tysiące jego dzieł.
SI pozwala na dostęp do zaawansowanych narzędzi twórczych dla osób, które wcześniej nie miały możliwości tworzenia sztuki. Dzięki aplikacjom opartym na SI każdy może eksperymentować z różnymi formami sztuki, niezależnie od swojego doświadczenia czy umiejętności. To prowadzi do większej różnorodności i inkluzywności w świecie sztuki.
SI umożliwia tworzenie interaktywnych dzieł sztuki, które angażują widzów na zupełnie nowym poziomie. Instalacje artystyczne oparte na SI mogą reagować na ruchy, dźwięki czy emocje widzów, tworząc unikalne i osobiste doświadczenia. Przykładem może być praca Refika Anadola, który wykorzystuje dane i SI do tworzenia dynamicznych, zmieniających się wizualizacji.
SI odgrywa również kluczową rolę w restauracji i ochronie dzieł sztuki. Zaawansowane algorytmy mogą analizować uszkodzone obrazy i symulować, jak mogły wyglądać w przeszłości, co pomaga konserwatorom w procesie restauracji. SI może również pomóc w identyfikacji i ochronie dzieł sztuki przed fałszerstwami.
Mimo licznych korzyści, wykorzystanie SI w sztuce wiąże się również z pewnymi wyzwaniami i kontrowersjami. Pojawiają się pytania dotyczące praw autorskich, oryginalności dzieł stworzonych przez SI oraz roli artysty w procesie twórczym. Ważne jest, aby tworzyć odpowiednie regulacje i ramy etyczne, które zapewnią odpowiedzialne wykorzystanie tej technologii.
Naszym gościem był dr Artur Lis, który w poniedziałek i wtorek w Biurze Wystaw Artystycznych w Ostrowcu Świętokrzyskim warsztaty z wykorzystania Sztucznej Inteligencji.
Napisz komentarz
Komentarze