Do współzawodnictwa corocznie zapraszana jest młodzież ze szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych ze wszystkich gmin naszego województwa. Zmagania konkursowe miały przebieg dwuetapowy: pierwszy – polegał na przygotowaniu przez zespoły uczniowskie prac, które mogły mieć formę posteru, prezentacji multimedialnej, filmu amatorskiego, tematycznego albumu fotograficznego, reportażu lub gry tematycznej. Nadesłane prace zostały ocenione w trzech kategoriach: dla szkół podstawowych kl. IV-VI, szkół podstawowych kl. VII-VIII i gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych.
Zespoły opracowywały jeden z czterech tematów:
1. Zostań menadżerem przyrody – wybierz jeden z parków krajobrazowych i spróbuj tak go zareklamować, aby stał się miejscem chętnie odwiedzanym przez turystów oraz lokalną społeczność. Stwórz reklamę, poster, filmik promujący wartości przyrodnicze, kulturowe, historyczne oraz krajobrazowe wybranego obszaru – napłynęło 50 prac.
2. Stwórz ciekawą i pomysłową grę terenową przebiegającą przez obszar wybranego przez Ciebie Nadleśnictwa/Parku Krajobrazowego województwa świętokrzyskiego. Poprowadź ją tak, aby przybliżyć uczestnikom te dobrze znane oraz mało popularne wartości przyrodnicze, kulturowe i historyczne wybranego obszaru. Opracuj scenariusz, wyznacz cel oraz zadania z jakimi zmierzą się uczestnicy gry – napłynęły 23 prace.
3. Obchodzimy setną rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę, Jesteś mieszkańcem obszaru parku krajobrazowego, wykorzystując jego walory przyrodnicze, historyczne, kulturowe i krajobrazowe zaproponuj jak można uczcić tak wielkie wydarzenie historyczne – napłynęły 3 prace.
4. „Szanuj las – póki czas” – na przekładzie Nadleśnictwa, którego obszar obejmuje Twoją gminę, wskaż działania zmierzające do ratowania ekosystemu leśnego – napłynęło 20 prac.
Łącznie na konkurs napłynęło 96 prac przygotowanych przez 576 uczniów.
Etap drugi (finałowy), polegał na napisaniu przez uczniów testu sprawdzającego ich wiedzę z zakresu ochrony przyrody i ochrony środowiska, wiadomości o parkach narodowych i krajobrazowych. Dodatkową konkurencją było sprawdzenie umiejętności rozpoznawania gatunków roślin i zwierząt objętych ochroną. Wzięło w nim udział 15 czteroosobowych zespołów uczniowskich ze szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych, których prace nadesłane do I etapu otrzymały najwyższą punktację. Łączna punktacja po pierwszym i drugim etapie decydowała o zajętym miejscu.
I miejsce zajęły szkoły:
- w kategorii SZKOŁA PODSTAWOWA kl. IV-VI: Zespół Szkolno – Przedszkolny z Daleszyc
- w kategorii SZKOŁA PODSTAWOWA kl. VII-VIII i SZKOŁA GIMNAZJALNA: Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 1 z Buska -Zdroju
- w kategorii SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA: Technikum Specjalne dla Niepełnosprawnych Ruchowo z Buska–Zdroju
II miejsce zajęły szkoły:
- w kategorii SZKOŁA PODSTAWOWA kl. IV-VI: Zespół Szkolno – Przedszkolny z Łącznej
- w kategorii SZKOŁA PODSTAWOWA kl. VII-VIII i SZKOŁA GIMNAZJALNA: Samorządowa Szkoła Podstawowa z Motkowic
- w kategorii SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA: Zespół Szkół Nr I z Ostrowca Świętokrzyskiego
III miejsce zajęły szkoły:
- w kategorii SZKOŁA PODSTAWOWA kl. IV-VI: Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 3 z Buska -Zdroju
- w kategorii SZKOŁA PODSTAWOWA kl. VII-VIII i SZKOŁA GIMNAZJALNA: Szkoła Podstawowa z Sobkowa
- w kategorii SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA: I Liceum Ogólnokształcące ze Starachowic
IV miejsce zajęły szkoły:
- w kategorii SZKOŁA PODSTAWOWA kl. IV-VI: Szkoła Podstawowa z Czostkowa
- w kategorii SZKOŁA PODSTAWOWA kl. VII-VIII i SZKOŁA GIMNAZJALNA: Publiczna Szkoła Podstawowa z Łomna
- w kategorii SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA: I Liceum Ogólnokształcące ze Starachowic
V miejsce zajęły szkoły:
- w kategorii SZKOŁA PODSTAWOWA kl. IV-VI: Zespół Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego z Ostrowca Świętokrzyskiego
- w kategorii SZKOŁA PODSTAWOWA kl. VII-VIII i SZKOŁA GIMNAZJALNA: Szkoła Podstawowa z Sorbina
- w kategorii SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA: Liceum Ogólnokształcące Nr I z Ostrowca Świętokrzyskiego
Czas oczekiwania uczniów na wyniki zmagań konkursowych skrócił swoją wspaniałą opowieścią o bocianach czarnych w regionie świętokrzyskim Krzysztof Dudzik z Komitetu Ochrony Orłów i jednocześnie Stowarzyszenia MOST. Następnie o swoim kraju – Francji opowiadali wolontariusze z Programu Erasmus.
Atrakcyjne nagrody dla finalistów i opiekunów zostały ufundowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach oraz Zespołu Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych w Kielcach.
Patronatem honorowym konkurs objęli: Marszałek Województwa Świętokrzyskiego, Świętokrzyski Kurator Oświaty, Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Radomiu oraz Dyrektor Wojewódzkiego Domu Kultury w Kielcach.
Czteroosobowy zespół uczniowski (w kategorii szkoła podstawowa kl. VII – VIII i gimnazjum), który uzyskał największą liczbę punktów po I i II etapie konkursu czyli zespół z Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 1 z Buska-Zdroju, będzie brał udział w rozgrywkach finałowych ogólnopolskiego konkursu „Poznajemy Parki Krajobrazowe Polski”. Odbędą się one w dniach 3-7 czerwca 2019 roku na terenie województwa mazowieckiego z udziałem reprezentacji wszystkich województw w Polsce.
Napisz komentarz
Komentarze