Stowarzyszenie Przestrzeń Inicjatyw Społeczno-kulturalnych, które od wrzesnia 2015 szkołę prowadzi, w debatach oksfordzkich uczestniczy od początku swojego istnienia, czyli od 2014 roku.
Idea debat oksfrodzkich to dyskusja nad tezą, gdzie mówcy obu stron zabierają głos na przemian.
Model debaty oksfordzkiej pojawił się w Polsce w latach dziewięćdziesiątych z inicjatywy prof. Zbigniewa Pełczyńskiego. Pierwsze debaty w tej formule odbywały się w ramach programu Szkoły Liderów. Od 2012 roku w Polsce corocznie rozgrywane są Mistrzostwa Polski Debat Oksfordzkich. Zawody te charakteryzują się ujednoliconymi regułami odmiennymi od stosowanych na Uniwersytecie Oksfordzkim. W każdej drużynie występuje czterech mówców, którzy dysponują określonym czasem na przedstawienie swojej argumentacji. Nie jest dopuszczalne zabieranie głosu przez publiczność, jak również wydawanie przez nią werdyktu. Ocena debaty pozostawiona jest składom sędziowskim złożonym z co najmniej trzech jurorów i jednego eksperta. Rolą jury jest ocena argumentacji i umiejętności retorycznych zaprezentowanych przez drużyny, a do zadań eksperta należy czuwanie nad przestrzeganiem regulaminu turnieju.
Warsztat debaty oksfordzkiej to nie jedyne zajęcia, które Szkoła z Pasją proponuje swoim uczniom podczas ferii zimowych. Są wyjścia na lodowiska, wspólne lepienie bałwana, zajęcia plastyczne i wiele, wiele innych.
Napisz komentarz
Komentarze