Tomek Baran, artysta związany ze środowiskiem krakowskim, chętnie eksperymentuje z medium malarstwa, bada jego granice. Najlepszym tego przykładem jest jego wystawa „ZŁOTOBIAŁACZARNONIEBIESKA”, którą aktualnie można oglądać w ostrowieckiej galerii sztuki. Sam tytuł odnosi się do konfliktu, który pojawił się w Internecie w 2015 r. i dotyczy koloru sukienki - jedni widzieli ją złoto-białą, a inni czarno-niebieską. Wystawa prezentuje spojrzenie artysty na postrzeganie przez ludzi rzeczywistości.
Prace Tomka zajęły dolną przestrzeń, natomiast trzy górne sale poświęcone są Marcie Antoniak i jej wystawie „FERALLOOM”. Ekspozycja jest jej komentarzem m.in. do szalejącego obecnie konsumpcjonizmu. Artystka rozwinęła własny styl. Odważnie łączy ze sobą elementy współczesnej kultury wizualnej z tradycją dawnego malarstwa. Tytuł wystawy to zlepek dwóch słów: feral znaczy dziki, loom to z kolei warsztat tkacki. Antoniak postrzega zatem swoją twórczość jako dzikie tkanie ze skrawków kulturowych opowieści wizualnych, które zewsząd ją otaczają.
Wernisaż wystaw „FERALLOOM” i „ZŁOTOBIAŁACZARNONIEBIESKA” odbył się 21 kwietnia.
Marta Antoniak (ur. 1986 r. w Zabrzu) jest absolwentką Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 2011 r. uzyskała dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka, a w 2017 r. stopień doktora na tej samej uczelni. Autorka wystaw indywidualnych m.in. Infixus (w duecie z Robertem Kuśmirowskim) HOS Gallery, Warszawa (2022); Xerion, ABC Gallery, Poznań (2021); Suchy lód, UFO Art Gallery, Kraków (2021); Wszystkie psy, Galeria Stereo, Warszawa (2019); Economics of re-circulation, Mathare Art Gallery, Nairobi, Kenia (2019); Baccilus, Galeria F.A.I.T., Kraków (2016); Swallowed, COLLECTIVA, Berlin (2016); Polikolor, BWA Sokół, Nowy Sącz (2014). Uczestniczka kilkudziesięciu wystaw zbiorowych w kraju i zagranicą m.in. Herbarium novum. Efflorescentiae, BWA Bydgoszcz, Bydgoszcz (2020); Choroba jako źródło sztuki, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań (2019); Próba sił, BWA Katowice, Katowice (2018); Kunstwerk Leben, Zentrum für verfolgte Künste, Solingen (2017); KREW-WERK, Fundacja Galerii Foksal, Warszawa (2016); Medycyna w sztuce, MOCAK, Kraków (2016); Artyści z Krakowa. Generacja 1980–1990, MOCAK, Kraków (2015); Frenezje, Galeria Labirynt 2, Lublin (2015); Feathers, 33 Gallery, Amsterdam (2013);). Wyróżniona w ramach 42. Biennale Malarstwa “Bielska Jesień 2015” w Bielsku-Białej, uczestniczyła w 11. Konkursie Gepperta pt. Uwaga Malarstwo! w BWA Awangarda we Wrocławiu oraz w Biennale Jeune Creation Europeenne – New Talents In European Art Scene w Paryżu. Mieszka i pracuje w Krakowie.
Tomek Baran (ur. 1985 r. w Stalowej Woli) mieszka i pracuje w Krakowie. Dyplom uzyskał w 2010 roku na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa. Zadebiutował w Galerii F.a.i.t. w 2008 roku podczas Akcji Rewaloryzacji Abstrakcji. Wystawy indywidualne jego prac odbyły się między innymi w Bunkrze Sztuki w Krakowie (2012), Galerii BWA w Olsztynie (2016), Centrum Aktywności Twórczej w Ustce (2015), Galerii Platan w Budapeszcie (2015) czy w Austriackim Forum Kultury w Warszawie (2014). Brał także udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą takich jak: XVI Międzynarodowe Triennale Malarstwa ‘Nomadic Images’, Wilno 2016; A pudding that endless screw agglomerates, Instytut Polski, Berlin 2016; Artyści z Krakowa. Generacja 1980–1990, MOCAK, Kraków, 2015; Česko – polské hvězdy, Galeria Miroslava Kubika, Litomyśl, 2015; Czysta formalność, Galeria Labirynt, Lublin 2015; For Me, Abstraction is Real, Boccanera Gallery, Trento 2015; Polska sztuka dzisiaj, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 2014. Jest laureatem stypendiów i rezydencji: 2010 roku odbył rezydencję w Montrouge, w 2012 otrzymał wyróżnienie międzynarodowej nagrody Strabag Artaward i odbył rezydencję w Wiedniu. W 2016 roku został stypendystą programu “Młoda Polska” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Napisz komentarz
Komentarze