W 1977 r. John Ross Baughman zdobył nagrodę Pulitzera za portfolio ukazujące brutalne traktowanie więźniów przez Rodezyjskie Siły Bezpieczeństwa. Jego historia zainpirowała prof. Marcina Berdyszaka do stworzenia realizacji dot. etyki pracy fotoreportera. Realizacja przedstawiająca trzech żołnierzy połączonych pasem jest częścią wystawy „Feedback”. Można w niej również zobaczyć instalację nawiązującą do słynnego pojedynku Zeuksisa z Parazjosem, którzy ścigali się w iluzji przedstawiania.
To, co płynie z tej przypowieści to reperkusje tej walki o iluzję, którą ja widzę w działaniu, np. japońskiego artysty Murakamiego i jego przebiegnięciu przez papierowe ekrany. To taka walka walka z pewnym oporem, w której nie chodzi o imitację, a o przekroczenie pewnej granicy
- tłumaczy prof. Marcin Berdyszak.
Poruszyć u ludzi potrzebę odkrywania chce Tomasz Drewicz. Instalacja „Ciepłem” odnosi się do wolności zgromadzeń, a urządzenie ma wymóc aktywność osobistą, obywatelską. Bezpośrednim powodem jej stworzenia były protesty, które pojawiły się po wprowadzeniu zmian w sądownictwie w 2017 r. Druga część wystawy „Zdaerzenie losowe” i rzucające się w oczy słuchawki są naturalną konsekwencją instalacji „Ciepłem”.
Ciepło jest niczym innym jak ruchem cząsteczek i podobnie jest z dźwiękiem. Dźwięk jest falą, która bez ruchu cząsteczek nie jest w stanie się przenosić, dlatego tutaj mamy porównanie pewnych sytuacji, które z jednej strony potrzebują ciepła do ujawnienia się pewnych treści, a w drugiej sali potrzebują zapoznania się z warstwą dźwiękową
- mówi Tomasz Drewicz.
Wystawy „Feedback” i „Zdaerzenie losowe” od 24 lutego można oglądać we wnętrzach Biura Wystaw Artystycznych w Ostrowcu Świętokrzyskim. Jak zapowiada dyrekcja ostrowieckiej galerii sztuki twórczość prof. Marcina Berdyszaka i Tomasza Drewicza będzie inspiracją do warsztatów i zajęć edukacyjnych.
Napisz komentarz
Komentarze