Po konsultacjach projektu, rząd w połowie tego roku zatwierdził Program Budowy Dróg Krajowych. Znalazła się w nim budowa V etapu ulicy Zagłoby, nazywanego też małą obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego. Starania o budowę tego odcinka zostały podjęte przez parlamentarzystów ziemi świętokrzyskiej, szczególnie posłankę Marzenę Okłę – Drewnowicz oraz niżej podpisanego. Skazana przez wielu na niepowodzenie inicjatywa zakończyła się pozytywnym efektem. Nieudolne próby dyskredytacji tych działań podejmowane przez niektórych, nie zatrzymały determinacji w dążeniu do wpisania tego zadania na listę projektów rządowych. Trudno mi zrozumieć argumentację, z którą spotkałem się w trakcie podejmowanych przeze mnie działań, że lepszą propozycją dla Ostrowca Św. byłoby wybudowanie V etapu ulicy Zagłoby ze środków województwa świętokrzyskiego. Pomijając stan faktyczny, jakim jest śladowe zainteresowanie infrastrukturą drogową bedącą w gestii Marszałka Województwa na terenie powiatu ostrowieckiego, taka inwestycja łączyłaby się z koniecznością wydatkowania z budżetu miasta Ostrowca Św. i budżetu powiatu ostrowieckiego ok. 5-7 milionów złotych. Dzięki wpisaniu tej inwestycji do Programu Budowy Dróg Krajowych, będzie ona sfinansowana w całości ze środków budżetu państwa. Nie muszę chyba dodawać, że w obecnej sytuacji finansowej samorządów jest to rozwiązanie najlepsze i najefektywniejsze.
Naturalnym następstwem decyzji rządu dotyczącej budowy V etapu ulicy Zagłoby jest ogłoszenie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przetargu na zaprojektowanie i budowę ostrowieckiej obwodnicy. Podjęta przed dwoma tygodniami decyzja rozpoczyna realny proces inwestycyjny i daje podstawy do prognozowania, że w 2017 roku liczący niespełna 3km odcinek zostanie włączony w ciąg ulic wyprowadzający ruch tranzytowy z ulic Opatowskiej, Sandomierskiej i wiaduktu nad torami kolejowymi. Dotychczasowe uciążliwości dla kierowców, a szczególnie dla mieszkańców tych ulic, gdzie na dobę przemieszcza się 22 tysiące pojazdów bezpowrotnie się skończą.
Budowa V etapu ulicy Zagłoby nie przekreśla planów budowy obwodnicy Ostrowca Św. w parametrach drogi szybkiego ruchu, od południowej strony naszego miasta. Będzie ona fragmentem planowanej ekspresówki od Skarżyska do Opatowa. Ale to dopiero po 2023 roku. Teraz, najważniejszym zadaniem jest niedopuszczenie do ewentualnych zmian w Programie Dróg Krajowych, które mogłyby wyeliminować z planów budowy tę jakże potrzebną dla naszego miasta inwestycję. Jestem przekonany, że nowy rząd, dokonując przeglądu zaplanowanych przez poprzedników inwestycji, nie zmieni przyjętych priorytetów. To także zadanie dla nowych świętokrzyskich i ostrowieckich parlamentarzystów.
Eligiusz Mich
Przewodniczący Platformy Obywatelskiej RP
Powiatu ostrowieckiego
Ostrowiec Św. 12.11.2015 r.
Napisz komentarz
Komentarze